torstai 2. elokuuta 2012

Minä olen...

Sika Mieheksi on heittänyt haasteen. Itsensä määrittelyä näillä kysymyksillä: 

"Mitä minä olen? Mitkä ominaisuudet muuttuvat minussa kokonaisuudeksi ja luovat minun minuuteni? Mikä on minussa hyvää ja huonoa? Ja mitkä ovat näiden ominaisuuksien kääntöpuolet?"

Tartun haasteeseen, sillä tällaisen blogin kirjoittamisessa on mielestäni kysymys itsensä ymmärtämisestä ja itsensä määrittelystä, joten miksipä sitä ei tekisi näinkin systemaattisesti.

Olen verbaalinen ja sosiaalinen. Pidän keskusteluista, etenkin reflektoivista sellaisista. Minulta puuttuu kokonaan julkisen puhumisen pelko ja voin puhua millaisen tahansa ihmisjoukon edessä, myös ilman harjoittelua tai tietoa siitä, mistä tulen puhumaan. Ryhmässä olen usein sieltä äänekkäimmästä päästä, lauon vahvoja mielipiteitä ja saatan provosoidakin. Herään eloon etenkin kansainvälisessä, iloisessa seurassa ja suomalaisten miesten seurassa olen heikoimmillani. Kun en saa vastapuolelta selkeitä merkkejä siitä, kiinnostaako sanomiseni tai herättääkö se jonkinlaisia tunteita, en jaksa enää panostaa keskusteluun ja kyllästyn nopeasti. Samoin käy jos vastapuolella ei ole mielestäni mitään kiinnostavaa sanottavaa. Ystävystyn helposti ja ystävät ja kaverit ovat minulle tärkeitä ja tapaan heitä lähes päivittäin. Onko verbaalisuudella ja sosiaalisuudella kääntöpuolia? Ehkäpä se, etten viihdy yksin kovinkaan pitkään ja saatan välillä laukoa asioita sen kummemmin miettimättä.

Olen analyyttinen ja pohdiskeleva. Minusta on hauskaa kehitellä kaikenlaisia teorioita ja tyyppitellä ja ryhmitellä asioita.Olen mielestäni myös melko hyvä ihmistuntija ja ihmiset kyselevät usein neuvoa minulta, kun eivät ymmärrä, miksi joku ihminen käyttäytyy tietyllä tavalla. Kääntöpuolena on liiallinen ajatteleminen ja asioiden murehtiminen. 

Olen kärsimätön, suoraviivainen ja käytännöllinen ihminen. En jää valittamaan, kun jokin asia ei toimi vaan puutun siihen. Vaadin vähän muilta ihmisiltä ja paljon itseltäni, mikä on johtanut joskus siihen, että väsytän itseni. Hermostun jahkaileviin ja epäröiviin ihmisiin nopeasti. Minulla on toisinaan  erittäin huono keskittymiskyky.

Olen esteetikko. Pidän kauniista asioista olivatpa ne maisemia, esineitä tai ihmisiä.

Olen optimistinen ja helposti innostuva.  Parhaimmillani olen tätä ja perusluonteeltani olenkin tällainen. Siksi olinkin niin huolissani kun kuukausiin en jaksanut innostua mistään ja mahdollisuuksien sijasta näin vain umpikujia. Siksi kai olinkin niin ahdistunut. 

Olen intohimoinen. Pidän nautinnoista, liittyipä se ruokaan, matkusteluun tai vaikka seksiin. Pidän miellyttävistä ja innostavista asioista, mutta tämän varjopuolena on kärsimättömyys ja arkirutiinien välttely.

Olen idearikas. Keksin mielelläni uusia, parempia tapoja tehdä asioita, mutta usein toivon, että joku toinen voisi toteuttaa ne puolestani.

Olen vahvatahtoinen, rauhallinen ja peloton. Ryhmässä minulle annetaan usein johtajan paikka näiden ominaisuuksien vuoksi. Asiat eivät pelota minua ja voin olla hyvinkin rämäpäinen. Joskus tämä kostautuu harkitsemattomuutena.

Olen itsenäinen - jopa pakkomielteisyyteen saakka. En halua olla riippuvainen kenestäkään tai mistään. Olen varmistanut, että minulla on niin paljon kavereita ja ystäviä, ettei heistä kenestäkään tule liian tärkeä. En siedä sitä, että minuun ripustaudutaan. Olen tehnyt aina töitä opiskelun ohessa, jotta en joutuisi turvautumaan vanhempieni taloudelliseen tukeen. Tämä vuosi on ollut poikkeus, kun en burnoutin jälkeen jaksanut tarttua töihin ja omaan vanhempaan turvautuminen on itseasiassa tehnyt hyvää suhteelleemme.  Itsenäisyyden tavoittelun varjopuolena onkin oman heikkoutensa kieltäminen. Minun on ollut vaikea myöntää itselleni, että en pärjääkään yksin vaan tarvitsen läheisten tukea.

Olen omalla tavallani kaunis. Kehuja saan toisinaan hymystäni, sääristäni, rinnoistani, poskipäistäni, silmistäni ja hiuksistani. Osaan hymyillä valloittavasti kun innostun ja sääreni näyttävät erityisen hyviltä korkkareissa. Rintavarustukseni on liiallinen ja hiuksia on paljon. Minulla on leveät harteet, lihaksikkaat reidet ja minussa ei ole lainkaan siroutta. Englannin sana "voluptous" kuvaa minua hyvin. Minulla on vahva leuka ja keskittyneenä voin näyttää melko hurjalta otsani ajatusryppyjen vuoksi. Silmäni ovat siniharmaat ja hieman aasialaismalliset.

2 kommenttia:

  1. Äsh... tätä lukiessa keksin miljoona muutakin ominaisuutta, joista olisin voinut kirjoittaa. Damnit. Pitää kai jossain vaiheessa kirjoittaa vol. 2.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Näitä listauksiahan voisi jatkaa loputtomiin. Tuliko sulle mieleen erityisesti jokin ominaisuus, joka jäi mainitsematta?

      Olisi myös mielenkiintoista saada samantapainen listaus jonkun läheisen kirjoittamana ja vertailla, miten se täsmää.

      Poista